Darmobstructie

Men spreekt van een darmobstructie als de dunne of dikke darm geblokkeerd is. Zo’n blokkade of obstructie zorgt ervoor dat voeding, vloeistoffen en gassen zich niet langer op een normale manier door de darmen kunnen bewegen.

Een darmobstructie kan het gevolg zijn van tumoren, littekenweefsel of een vernauwing van de darmen. In de dunne darm is littekenweefsel vaak de oorzaak, bij de dikke darm is de meest voorkomende oorzaak kanker. Andere oorzaken zijn ernstige constipatie en vernauwing van de darmen veroorzaakt door diverticulitis of IBS (inflammatory bowel disease).

darmobstructie

Klachten en symptomen van darmobstructie

Mogelijke symptomen zijn:

• Krampen en terugkerende buikpijn, soms ook boven de navel
  • Overgeven
  • Opgeblazen gevoel en een harde buik
  • Constipatie (bij een volledige darmobstructie)
  • Diarree (bij een gedeeltelijke blokkade)

De volgende testen kunnen nodig zijn om uitsluitsel te bieden:

• Een abdominale echografie om een blokkade in de dunne of dikke darm te vinden
  • Een CT-scan van de buik is zinvol om uit te maken er sprake is van een gehele of gedeeltelijke blokkade

darmobstructie

Behandeling darmobstructie

Vaak zijn darmobstructies slechts tijdelijk en verdwijnen ze vanzelf. Sommige gevallen vragen echter om een meer uitgebreide behandeling. Een operatie is vrijwel altijd nodig als de darmen volledig geblokkeerd zijn of wanneer de bloedtoevoer van de darm is afgesloten.

De meeste darmobstructies worden in het ziekenhuis behandeld met vloeistoffen of lucht (enema) of kleine buisjes (stents) die de blokkade verwijderen. Via een ader worden medicijnen en vloeistoffen toegebracht. Via de neus kan een klein buisje tot in de maag worden ingebracht. Dat buisje verwijdert vloeistoffen en vermindert de druk en pijn.

Soms is na de operatie een colostoma of ileostoma vereist.

Als de blokkade het gevolg is van een andere aandoening die niet wordt behandeld, zoals diverticulitis, kan de darmobstructie terugkeren.

darmobstructie operatie