Aambeien

Aambeien zijn gezwollen bloedvaten in het rectum. Deze bloedvaten bevinden zich in het laagste deel van het rectum en de anus. Soms zwellen ze op zodat de vaatwanden uitgerekt, dun en geïrriteerd raken door het passeren van stoelgang.

Interne en externe aambeien

Er zijn twee types aambeien: interne en externe.

aambeien

Symptomen interne aambeien

Interne aambeien bevinden zich in het rectum waar je ze niet kunt zien of voelen. Meestal doen ze geen pijn omdat er weinig pijnreceptoren in de endeldarm zijn. Vaak zijn bloedingen het enige teken van hun aanwezigheid.

Soms verzakken interne aambeien of worden ze groter, zodat ze buiten de anale sluitspier steken. Wanneer dat gebeurt, kunnen ze zichtbaar worden als vochtige kussentjes die rozer zijn dan de omringende huid. Verzakte aambeien kunnen pijnlijk zijn, omdat de anus wel veel pijnreceptoren heeft. Meestal gaan ze vanzelf terug in het rectum; als ze dat niet doen, kunnen ze soms voorzichtig worden teruggeduwd.

Symptomen externe aambeien

Externe aambeien liggen in de anus en zijn meestal pijnlijk. Als een externe aambei verzakt naar buiten, kunt u ze zien en voelen. Soms vormen zich bloedstolsels in verzakte externe aambeien, wat aanleiding geeft tot een zeer pijnlijke aandoening: aambeientrombose. Getromboseerde aambeien zijn evenwel meestal niet ernstig en verdwijnen binnen een paar weken. Als de pijn echter ondraaglijk is, kan de aambei wel worden verwijderd.

Verschillende factoren kunnen aanleiding geven tot gezwollen bloedvaten. Aambeien ontstaan bij extreme abdominale druk door obesitas, zwangerschap, lang rechtstaan of zitten, hoesten, niezen of overgeven. Een vezelrijk dieet vermindert de kans op aambeien.

Behandeling van aambeien

Zodra aambeien ontstaan, gaan ze nooit volledig weg tenzij ze worden verwijderd. Vaak wordt een vezelrijk dieet aanbevolen. Als de pijn blijft, zijn de volgende behandelingen aangeraden:

• Injectie: een interne aambei kan worden geïnjecteerd met een oplossing die een litteken creëert en de aambei afsluit.
  • Uitgezakte aambeien worden vaak verwijderd met een rubberband-ligatie. Een kleine rubberen band wordt rond de aambei gespannen, wat de bloedtoevoer afsluit. Binnen de week sterft de aambei af.
  • Cauterisatie: het einde van de aambei wordt verschroeid door middel van een elektrische naald, een laser of infrarood licht.
  • Operatie: bij grote interne aambeien of oncomfortabele externe aambeien kan er een hemorrhoidectomie worden uitgevoerd. Bij deze operatie maakt de chirurg incisies rond de anus om de aambeien weg te snijden. Dit kan onder lokale of algemene verdoving.
  • Ten slotte kan er gebruikgemaakt worden van een nietjes-achtig instrument om de bloedtoevoer van de aambei af te sluiten. Deze procedure verplaatst de aambei hoger in de anus waar er minder zenuweinden zijn, waardoor de aandoening minder pijnlijk wordt.
    Voordelen van deze procedure zijn: 1) minder pijn, 2) sneller herstel, 3) minder bloedingen en jeuk en 4) minder complicaties.

Bovenstaande behandelingen zijn zeer effectief. Let wel: de patiënt moet zijn voedingspatroon aanpassen naar een vezelrijk dieet om te voorkomen dat de aambeien terugkeren.